גמילה מחיתולים – מתי זה נכון ואיך עושים

גמילה מחיתולים

הורים רבים מתלבטים מהו הזמן הנכון לגמול את הילד מחיתולים וכיצד הם יכולים לדעת שהילד בשל לכך מבחינה ריגשית, קוגניטיבית ופיזיולוגית.


איך יודעים שילד מוכן לגמילה מחיתולים?

נהוג להתחיל את התהליך סביב גיל שנתיים, כאשר הילד מראה סימני התעניינות או אפילו מסמן או אומר שהוא רוצה להתפנות. המוכנות של הילד לתהליך גמילה מחיתולים קשורה במוכנות הרגשית שלו לקראת תהליך של קבלת אחריות על הצרכים שלו, ביכולת שלו להיות עצמאי וברצון שלו לחקות גדולים ולהיות כמותם. על פי המוכנות הקוגניטיבית אנו נצפה לילד שיש לו את אבני השפה הבסיסיים ומסוגל להתריע כשמרגיש שצריך להתפנות, וכן שיהיה מסוגל להבין תהליך של סיבה ותוצאה. לגבי המוכנות הפיזיולוגית, נצפה לראות שהילד שלנו מסוגל לשלוט בסוגרים שלו ולהתאפק כשתי דקות, נרצה לוודא שהוא מגיע עם הרגליים למדרגת הישבנון ומסוגל לשבת בצורה נוחה ויציבה.

חשוב לדעת שהמוכנות של ההורים לתהליך חשובה לא פחות. הורים שנמצאים בשינויים, תקופה של מעברים וגורמי דחק אחרים פנויים פחות לתהליך הגמילה מחיתולים של ילדם, כמו הורים לקראת (או אחרי) לידת ילד נוסף, בעיות במשפחה או בעבודה או כל גורם סטרסוגני אחר עלול להקשות על  ההורים שצריכים לגלות רגישות רבה, סבלנות והרבה אורח רוח ובעיקר לתפקד כהורים מעודדים, מכילים ותומכים.

תהליך הגמילה מהחיתולים

וודאי שאלתם את עצמכם:  איך גומלים מחיתולים נכון, איך ממזערים נזקים או איך גומלים מחיתולים בקלות ובהצלחה. ראשית, חשוב להבין שתהליך הגמילה מחיתולים צריך להיות הדרגתי ושנדרשת הכנה משמעותית לתהליך כדי שהילד ישתף פעולה. ההכנה כוללת עידוד ופעולות מצד ההורים לנפרדות ולעצמאות של הילד, כמו כן הכנה והסבר של כל פרט בתהליך באמצעות ספרי ילדים ייעודיים, כמו הספר "אורי גדול" של אפרת קידר, המסביר לילד את כל שלבי הגמילה מהתחלה ועד הסוף ומה מצופה ממנו בכל שלב ושלב. בהמשך על ההורים לאפשר לילד להיות בתחתונים בזמנים קצובים ולעלות בזמן לאט לאט תוך ביסוס של התהליך בכל שלב ושלב.

 

כיצד נגמלים גם בשעות הלילה?

גמילה מחיתולים בלילה היא השלב הסופי והאחרון בתהליך והוא קורה אצל כל ילד בזמן אחר, על פי הקצב של ההתפתחות הפיזיולוגית של כל ילד, ולכן אין להאיץ בשלב הזה. הוא יגיע כשהגוף של הילד יהיה מוכן לזה. בדרך כלל סביב גיל 4.

ההבדל בין מתן שתן לצואה

עשיית הצרכים בשירותים היא מיומנות. רוב הילדים רוכשים את מיומנות עשיית השתן לפני עשיית הצואה. אך יש מקרים שזה יכול להיות גם הפוך. חשוב שלא ללחוץ על הילד בשלב הזה או לנסות ולשנות את סדר הפעולות. הילד בדרך כלל לא פגש את צואתו עד ליום שבו התחיל להתהלך בתחתונים. עד לאותו יום הוריו החליפו בשידת החתלה או על המיטה והוא לא ראה את הצואה שלו. לכן לרוב, הוא לא מזהה כי מדובר באובייקט נפרד ממנו ואילו הגילוי שמשהו יוצא מתוך גופו יכול לעורר את הצורך לפחד להיפרד ממשהו ששייך לו, היות ומה שמאפיין את הגיל הוא רכושנות (הכל "שלי" "שלי"…) אם הילד מוכן להיפרד מהחיתול רק במתן שתן, המתינו מעט ועודדו אותו לעבור לשלב הבא בעדינות. אם הוא השתמש בסיר למתן צואה תוכלו להתלוות אליו לטיול לשירותים לטקס קצר שבו ייפרד ממנה לשלום ותוכלו להשליכה ולהוריד את המים. כך, הוא יתרגל לעובדה כי מדובר באובייקט נפרד ממנו ויוכל להיפרד לאט גם מהחיתולים.

 

תהליך הגמילה מחיתולים כשמו כן הוא – ת ה ל י ך הדרגתי שדורש בשלות ריגשית, פיסית וקוגניטיבית. ההורים צריכים להיות נוכחים בתהליך עם הרבה סבלנות ועיקביות בתגובות מותאמות, ללא לחץ, כעס ואכזבה, אלא להבין שמדובר בתהליך למידה וכמו בכל תהליך למידה יש חלקים של ניסוי וטעייה ולקבל את זה שמדובר בפרוייקט של מספר חודשים. בהצלחה!

כתבות באותו נושא
הדפסת פוסטרים

הדפסת פוסטרים ותקשורת חזותית

בעולם השיווק והפרסום, פוסטרים מחזיקים מקום מיוחד. הם לא רק פיסות נייר מודפסות אלא כלים עוצמתיים לתקשורת, מיתוג וביטוי אמנותי. מאמר זה בוחן את המורכבויות

סטיילינג לנשים בשנת 2023

לפני כ- 15 שנים, כשהתחלתי את דרכי בעולם הסטיילינג, היה צורך בהסברה מהו סטיילינג? מה בעצם השירות הזה ולמי הוא נועד? היו סטיגמות לעולם הסטיילינג

קטגוריותטובות נוספות

כתבות חדשות

הדפסת פוסטרים

הדפסת פוסטרים ותקשורת חזותית

בעולם השיווק והפרסום, פוסטרים מחזיקים מקום מיוחד. הם לא רק פיסות נייר מודפסות אלא כלים עוצמתיים לתקשורת, מיתוג וביטוי אמנותי. מאמר זה בוחן את המורכבויות

סטיילינג לנשים בשנת 2023

לפני כ- 15 שנים, כשהתחלתי את דרכי בעולם הסטיילינג, היה צורך בהסברה מהו סטיילינג? מה בעצם השירות הזה ולמי הוא נועד? היו סטיגמות לעולם הסטיילינג

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן